søndag, juli 24, 2005

Respekt II

Jeg er faktisk pænt ked af, at jeg ikke har fået blogget om dette. Alle kan vel huske at Pizza-Åge formente Franskmænd og Tyskere adgang til sit pizzaria på baggrund af deres regeringers illoyalitet over for vestlige værdier. Man kan synes hvad man vil om dette, men når det kommer til stykket var alt manden gjorde jo at sortere i hvem han gav adgang til sin private ejendom.

Og det skulle han ikke slippe godt fra. Mens der blev udøvet hærværk på hans pizzaria faldt indtægterne fra det brat, og domstolene idømte ham en betragtelig bøde, som han nægtede at betale af princip. Derfor røg han ind for at sidde bøden af i otte dage. Hans reaktion? Chicago Sun-Times:

''Eight days is a small price to pay when American soldiers go to Iraq and risk their limbs and lives,'' he said by telephone.


Respekt for den mand.

Henrik

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

"We don't serve your kind here"...den har man vist hørt før. ...Forøvrigt..hvad med de tyskere og franskmænd der var uenige med deres regeringer?

1:30 AM  
Blogger Henrik said...

Hej Madsen

Synes du ikke selv det er lidt letkøbt at trække racisme-kortet?

Mht selve indlægget, mener jeg der er to problemstillinger her

1) Diskrimination. Jeg mener ikke nogen mennesker andet end ejeren bør kunne sætte sig som dommer over hvad han gør med sin private ejendom - det inkluderer også adgang til pizzariaer.
Så kan du for min skyld være kommunist, racist, neger eller kineser: hvis du ikke vil have mig ind i din butik/dit pizzaria/dit whatever, så er det dit valg - det er dig der mister kunder på den konto.
Det er noget andet med offentlig ejendom - taget i betragtning at vi alle er medejere bør der ingen diskrimination være der.

2) Principfasthed. På baggrund af hans valg har han mistet sin ejendom, sin finansielle sikkerhed, og nu sin frihed - og det eneste han har fået for det er et par fanbreve.

Det synes jeg afkræver respekt.

Du er uenig - fint nok. Det er dit valg.

Henrik

12:47 PM  
Anonymous Anonym said...

Fed fed blog med mange kloge bemærkninger, men denne post har jeg ikke megen respekt for.

Diskrimination er en dyd, når den er velovervejet og det mener jeg ikke er tilfældet her.
Det samme kan jeg sige om principfasthed, ellers måtte jeg respektere en selvmordsterrorist endnu højere.

Synes du ikke selv det var lidt letkøbt at lufte racisme-kortet?

Sebastian

3:51 AM  

Send en kommentar

<< Home