søndag, september 18, 2005

"Strings" - venstreorienteret propaganda

Mens jeg nu er i gang med manipulation i Danmark kan jeg da også nævne at jeg konen med i biografen og så "Strings", et marionet-eventyr i spillefilmslængde.

Jeg havde hørt lidt af hvert om filmen i forvejen, men da jeg har været fan af marionet-film siden barndommen (tysk fjernsyn havde en mani med at vise tjekkiske kvalitets-udgaver af genren i 80erne) valgte jeg at se den uanset.

For at koge det ned til det vigtigste, så var den visuelt eventyrligt smuk, men historien lod en del tilbage at ønske. Lad mig forklare:

På den ene side har vi Hebalonerne i deres by Hebalon, og på den anden det mavedansende "frihedskæmper"-folkeslag Zeritterne. Hebalonerne er rigtigt onde, har bla hugget Hebalon fra Zeritterne, og har også begået massakrer på Zerittiske børn og kvinder.

Hele historien handler så om hvordan Hebalonernes kronprins Hal Tara skal en tur ud i marken, møde de herligt eksotiske og helt uskyldige Zeritter, og overbevises om værdien af det multikulturelle samfund ("Der hvor du ender, begynder jeg"), før han overtager magten i Hebalon og indfører dette.

Hele historien stinker med andre ord af venstreorienteret propaganda, og selv om Arbejderen ("Danmarks røde dagblad", som de kalder sig) ikke normalt er en.......publikation jeg synes er citat-værdig rammer de da sømmet lige påhovedet med denne del af deres anmeldelse:

Med andre ord springer kritik af Irak-krigen, terrorlister og -love lige ind på nethinden, når denne historie ruller hen over det store lærred.

Men nu er det jo også et eventyr....

Henrik