søndag, september 18, 2005

...og så manipulerer DR lige lidt med virkeligheden

Jeg ligger pt med influenza, og får derfor set en del fjernsyn. Lørdag var det en blandet fornøjelse, og det førte bla til at jeg sendte følgende mail til Danmarks Radio:

Idag kom jeg til, mens jeg dyrkede lidt kanal-surfing, at se et kort snip af et afsnit af "Danmark For Begyndere" under titlen "Kunstneren fra Bagdad". Ud over Abbas, den irakiske mand afsnittet er opkaldt efter, handler det også om Mali Khan Azizi, en Afghaner der er flygtet til Danmark. Det jeg studsede over ved det korte klip jeg så var fortællerens baggrundsfortælling om Azizi: "Azizi var officer under Afghanistans tidligere demokratiske præsident Najibullah".

Undskyld, men lige præcist hvad er det i har røget?

Najibullah var chef for det kommunistiske diktaturs version of Gestapo (KHAD), og stod som sådan bag mord og tortur på titusindvis af mennesker op gennem 1980erne. Da Sovjetunionen blev træt af deres afghanske marionet Babrak Karmal´s inkompetence blev Najibullah indsat som Afghansk præsident - valgt af Sovjetiske bajonetter, ikke ved demokratiske valg.

I den tid Najibullah var chef for KHAD og præsident af Afghanistan dræbte det kommunistiske diktaturs styrker sammen med sovjetiske besættelsestropper mellem to og tre millioner hovedsageligt civile afghanere. Det er de styrker Azizi har været medlem af.

Var det ikke en ide om i måske fik jeres baggrund i orden før i laver en sådan udsendelse?

MvH

Henrik Krog

Og mere er der jo sådan set ikke at sige om det.

Henrik