onsdag, august 24, 2005

DR vågner op

Jamen dog - to dage i streg med nyheds-indslag der kunne tyde på at DR måske er ved at vågne op og forholde sig til virkeligheden.

Tirsdag havde DR pludselig opdaget venstre-ekstremismen (DR via Polemiken):

Svensk politi har anhold en mand, som man sigter for politisk mordbrand. Manden er ifølge politiet tilknyttet det venstreekstremistiske netværk “Global Intifada”, men poltiet ønsker ikke på nuværende tidspunkt at komme med flere oplysninger.

…Netværket “Globalt Intifada” har blandt andet påtaget sig at have udført et brandbombeangreb på et polsk konsulat, et angreb på den danske ambassade i september 2003 og en bombesprængning mod en russisk ambassadebil.

Man kan selvfølgelig undre sig over hvorfor de kalder en organisation der planter bomber for et "netværk" og ikke en terror-organisation, men så længe det går i den rigtige retning er det vel OK.

Onsdag fik vi så en floromvunden indrømmelse af at P1 kører venstre-orienteret propaganda fra DRs nye general-direktør, Kenneth Plummer. Plummer ville selvfølgelig ikke sætte navn på hvilken fløj der domineret P1 hidtil, men man behøver jo sådan set bare tænde for radioen for at få syn for sagn (JP via Angantyrs Hjørne):

»Jeg har talt med kollegerne i direktionen og en række politikere, lige som jeg selv har lyttet til P1. Jeg må konkludere, at vi politisk ikke kommer hele banen godt nok rundt. Ikke i alle programmer,« siger Kenneth Plummer.

Han afviser at udpege, hvilke udsendelser der misligholder sine alsidighedsforpligtelser, og generaldirektøren vil heller ikke identificere de politiske partier, som lider under de journalistiske prioriteringer på P1. »Jeg kan bare konstatere, at sådan er det. Vi er ikke retfærdige nok. Vi er for hårde mod nogle og for søde mod andre

Han lover så at tingene vil blive forandret til det bedre, men selv om jeg da håber han får sin vilje, så kan jeg ikke lade være med at frygte at den institutionelle træghed (=venstreorienterede taburet-klæbere der er vant til at få deres vilje og ikke gider lave om på det) vil gøre de forhåbninger til skamme.

Så er der jo fall-back-håbet om at Rupert Murdoch køber TV2 når kanalen bliver privatiseret og rusker op i den danske medie-verden. til nød kan TvDanmark også gøre det - SBS har lige solgt alle aktiver (deriblandt altså TvDanmark, Kanal5 og skod-stationen The Voice) til to investeringsforeninger, der før eller senere vil sælge dem videre for at få lidt profit.

Men tilbage til DR: Plummer leger også med tanken om at skabe to nye kanaler - en historisk og en til børn og unge. Pt kan jeg ikke se behovet for det sidste - jeg har endnu ikke oplevet den dag hvor nevøerne har været ude af stand til at få børne-fjernsyn på dansk døgnet rundt. Den historiske kanal lyder derimod lovende.

Historie-kanalen lyder en del mere lovende, især taget DRs efterhånden store bagkatalog af dokumentarer af mere eller mindre historisk tilsnit i betragtning, men når man tænker på floppet med den store vikinge-serie DR skulle have lavet sammen med Moesgaard museum stiller jeg mig nu også tvivlende over for chancerne.

Vi får se.

Henrik